نوع دلتای کرونا با ما چه می نماید؟

به گزارش هنجس بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- بیماری کرونا با تمام عوارضی که از خود در دنیا برجای گذاشته است، هنوز به طور کامل مهار نشده و هر روز خبر های تازه ای از نوع جهش یافته و تاخت و تاز این ویروس در دنیا به گوش می رسد.

نوع دلتای کرونا با ما چه می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، براساس اعلام پایگاه خبری چینی سوت چاینا مورنیگ پست، سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد که نوع دلتا ویروس کرونا که در حال حاضر در بیش از 70 کشور مواردی از آن ثبت شده است، می رود تا به بیماری غالب ناشی از کووید 19 در سطح جهان تبدیل گردد.

نوع جهش یافته ویروس کرونا که کانون آن کشور هند گزارش شده است در بیشتر کشور های اروپایی در حال افزایش است و حتی در کشور آسیایی ویتنام نیز که پیشتر خبر از مهار کامل ویروس کرونا اعلام شده بود نیز نوع دلتا شایع شده است و در کشور هایی مانند استرالیا، اندونزی، سنگاپور، انگلیس، هنگ کنگ نیز خبر هایی در مورد جهش این نوع از ویروس منتشر شده است.

در روز هایی که طرح واکسیناسیون در جهان و در ایران به صورت گسترده در حال اجراست و محققان تنها راه خاتمه یافتن این پاندمی را واکسینه کردن افراد می دانند این سوال مطرح می گردد که آیا واکسن های فعلی کرونا قادر هستند نوع جدید ویروس کرونا را مهار نمایند؟

پاسخ به این سوال و پرسش های دیگری از این دست نظیر اینکه نوع دلتای کروناویروس چیست و چه فرقی با انواع قبلی دارد؟ چه علائمی دارد و چرا خطرناک تر است و روش درمان آن به چه شکل است و اینکه چرا هر از گاهی شاهد بازی جدید این ویروس با نوع جهش یافته هستیم و چه زمان این بازی تمام خواهد شد را در مصاحبه با یک کارشناس ارشد بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و محقق در حوزه ایمنی شناسی جویا شدیم.

مهدیس برج خانی درخصوص ویژگی های کروناویروس جهش یافته نوع دلتا اظهار کرد: اخیرا جهش جدیدی در ویروس کرونا ایجاد شده است که منشاء آن کشور هند بوده و احتمال سرایت آن شدیدتر و قابلیت مبتلا شدن به بیماری در صورت دریافت این ویروس بیشتر گزارش شده و سریعتر منتقل می گردد.

وی در مورد خطرناک تر بودن نوع دلتا نیز گفت: قدرت سرایت بیشتر این نوع جهش یافته موجب می گردد تا تعداد بیشتری از افراد، مبتلا به بیماری کووید 19 شوند و زنجیره انتقال سریعتر پیش رفته و افرادی که مستعد فوت هستند سریعتر به این سرنوشت دچار می نماید و در نتیجه به طور کلی آمار مرگ و میر نسبت به سایر انواع ویروس تغییر یافته و با شیب تندی روبرو گردد.

علائم دلتا

این محقق در حوزه ایمنی شناسی در مورد تفاوت احتمالی درمان این نوع ویروس جهش یافته با انواع گذشته گفت: تا به امروز درمان اختصاصی برای درمان ویروس کرونا یافت نشده و بنابر آخرین یافته های علمی و پزشکی برای نوع دلتا نیز درمان خاصی وجود نداشته و تفاوتی با نوع دیگر ویروس ندارد و همان دارو هایی که برای انواع ویروس کرونا وجود دارد برای درمان نوع دلتا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در مورد علائم بیماری نوع دلتا نیز گفت: طبق گزارشاتی که از این نوع بیماری دریافت شده علائم این بیماری نسبت به گذشته کمی شدیدتر است و هنوز گزارشات کافی مبنی بر شدیدتر بودن علائم وجود ندارد. برای شدیدتر بودن علائم احتیاج به مطالعات بیشتری از سوی پزشکان و محققان است و می توان ادعا کرد که نوع دلتا هنوز اثبات شده نیست.

چرا کرونا اینهمه رنگ عوض می نماید؟

او در پاسخ به این پرسش که چرا کروناویروس اینقدر رنگ عوض می نماید، اظهار کرد: تمام موجودات و تمامی سلول ها، ویروس ها، میکروب ها و ... همیشه در حال جهش هستند و این رنگ عوض کردن صرفا مختص کرونا نیست و دامنه وسیعی را در حوزه ویروس ها در بر می گیرد؛ بنابراین جهش یافتن ویروس کرونا خیلی عجیب نیست و مدام در حال تغییر و جهش است، اما در این خصوص که بازی کرونا چه زمانی تمام خواهد شد و چه زمان به نقطه خاتمه نزدیک می شویم باید گفت برای خاتمه پاندمی تسریع در واکسیناسیون احتیاج است و هرچقدر افراد بیشتری در برابر این ویروس واکسینه شوند فرصت جهش برای ویروس کرونا کاهش یافته و علاوه بر اینکه با جهش های جدیدی روبرو نخواهیم شد، نقطه اتمامی برای این پاندمی شکل خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته پاندمی های بسیار زیادی نظیر طاعون، وبا، آبله و ... وجود داشته است، گفت: در آن مقطع علم پزشکی، پیشرفت زیادی برای پیشگیری و درمان این پاندمی ها وجود نداشت و گذر زمان باعث شد که جهش ها از بین رفته یا با واکسن درمان قطعی این پاندمی ها صورت بگیرد.

برج خانی توضیح داد: در گذشته نیز برای اینکه مردم مجاب به انجام واکسیناسیون برای مقابله با پاندمی ها شوند، مسائل فراوانی وجود داشت و امروز نیز در شرایط کرونایی، تاریخ در حال تکرار شدن است و هستند افرادی که هنوز از واکسن ترس دارند و این در حالی است که افراد از دوران کودکی واکسن های متعددی را تزریق می نمایند و اینکه امروز عده ای دچار تردید برای دریافت واکسن کووید 19 هستند برای محققین و پزشکان جای تامل دارد.

واکسن بر نوع دلتا اثر می نماید؟

وی در مورد تاثیر یا عدم تاثیر واکسن بر نوع دلتای کرونا ویروس نیز گفت: واکسن بر تمامی جهش های ویروس کرونا تاثیر دارد و تا به امروز اطلاعاتی در مورد تاثیر نداشتن واکسن بر نوع دلتا بدست نیامده است. در مجموع ثابت شده است که واکسن بر روی انواع جهش ها حتی نوع دلتا موثر است چرا که قطعه ای که برای واکسن انتخاب می گردد معمولا اپیتوپ های زیادی را در بر می گیرد و صرفا یک نوع آنتی بادی فراوری نمی گردد.

او ادامه داد: اپیتوپ ها در واقع مولکول هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را برای پاسخ دادن تحریک می نمایند و در یک واکسن انواع اپیتوپ ها استفاده شده و بدیهی است که بر روی نوع دلتا نیز اثربخش است، گرچه این احتمال وجود خواهد داشت که در نوع واکسنی که تزریق می گردد، میزان اثربخشی متفاوت باشد، اما در مجموع، واکسن بر روی انواع ویروس جهش یافته اثرگذار است چرا که تزریق واکسن عامل مهمی در کاهش مرگ ومیر های ناشی از ابتلا به ویروس کروناست.

این کارشناس ارشد بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در مورد پیش بینی رفتار بعدی کروناویروس نیز گفت: بواسطه علم بیوانفورماتیک می توان جهش های ویروس را پیش بینی کرد و خیلی از شرکت های فراوریی واکسن همیشه به فکر آپدیت کردن واکسن هستند و این آمادگی را دارند چنانچه جهشی رخ داد که نتوان آن را کنترل کرد سریعا واکسن را متناسب با نوع جهش آپدیت نمایند و تا به امروز بیشتر واکسن ها بر روی انواع جهش ها اثربخش بوده اند.

انسان نمی تواند جلوی جهش ویروس را بگیرد

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه چه رفتار هایی توسط انسان باید صورت گیرد تا مانع از جهش ویروس کرونا شد، گفت: انسان نمی تواند مانع از جهش ویروس گردد چرا که یک فرآیند طبیعی است که یک میکروارگانیسم در قالب آن جهش پیدا کند.

به گفته وی، تنها حالتی که می توان جلوی جهش را گرفت تسریع در واکسیناسیون است چرا که واکسن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از ایجاد عفونت در بدن توسط ویروس خواهد شد و کاری می نماید که فرصت جهش از ویروس گرفته گردد تا به فرد یا افراد دیگری منتقل نگردد، به عبارتی با واکسیناسیون ویروس را سرکوب نموده و اجازه دست و پا درآوردن به ویروس ندهیم تا با واکسینه شدن جمع کثیری از افراد جامعه، از این پاندمی خلاص شویم.

یک شرط برای خاتمه همه گیری

برج خانی توضیح داد: کروناویروس ها سال هاست که وجود دارند و ویروس جدیدی نیستند. در واقع سارس 2 جهشی در کروناویروس های قبلی ایجاد نموده و این پاندمی را بوجود آورده است. واکسیناسیون انسان را به انواع سارس 2 ایمن خواهد نمود و اگر نوع جدیدی از این ویروس حتی در سال های آینده شایع گردد شرکت های فراوری واکسن قطعا با آپدیت کردن واکسن اجازه بی اثر شدن واکسن را نخواهند داد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد به شرط آنکه مردم از تزریق واکسن نترسند و نگرانی های بی موردی نداشته و به شایعات توجه ننمایند و هر واکسنی که در دسترس داشتند حتما تزریق نمایند تا پاندمی ویروس به نقطه خاتمه برسد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3241

به "نوع دلتای کرونا با ما چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوع دلتای کرونا با ما چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید