نقشه شوم 11 سناتور جمهوریخواه برای بایدن

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران : 11 سناتور جمهوریخواه بنا دارند تا با تشکیک در تایید نتیجه آرای الکترال، فرآیند تشکیل کمیسیون تحقیق را پیش بیندازند.

نقشه شوم 11 سناتور جمهوریخواه برای بایدن

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای اقتصاد، تد کروز و 10 سناتور جمهوری خواه دیگر تصمیم گرفته اند ششم ژانویه در نشست کنگره برای تایید آرای الکترال در نتایج انتخابات تشکیک وارد کنند. این سناتورها در بیانیه خود تاکید کرده اند که کنگره باید فورا کمیسیون تحقیق تشکیل دهد. اما در مقابل، رهبر اکثریت سنا از جمهوری خواهان خواسته است از اعتراض به نتیجه انتخابات خودداری کنند.

تد کروز، سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس، روز شنبه گفت هنگام تایید آرای الکترال جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در کنگره او و 10 سناتور جمهوری خواه دیگر به نتایج انتخابات برخی از ایالت ها اعتراض می کنند. قرار است روز چهارشنبه ششم ژانویه، 17 دی ماه کنگره برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشستی را برگزار کند. به گزارش رویترز، تایید انتخابات ریاست جمهوری در کنگره عمدتا تشریفاتی است و تاثیری بر پیروزی جو بایدن ندارد. رویترز می افزاید: اقدام سناتور تد کروز و دیگر جمهوری خواهان در سنا اقدامی علیه رویکرد رهبران جمهوری خواه در سنا است که می خواهند تایید انتخابات توسط سنا اقدامی نمادین باشد و تمایلی به تداوم بحث و مذاکره در این زمینه ندارند. تد کروز و 10 سناتور دیگر در بیانیه ای گفته اند به تایید آرای الکترال ایالت هایی که ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ مدعی تقلب در آنها بود، اعتراض خواهند کرد. شکایت های ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات در ایالت های مختلف نتیجه ای نداشت و شکست خورد. این سناتورها در بیانیه خود تاکید کرده اند، کنگره باید فورا کمیسیون تحقیق تشکیل دهد و طی 10 روز نتایج در ایالت های مورد اعتراض را مورد بررسی قرار دهد.

با این حال هنوز این سناتورها تعیین نکرده اند که کدام ایالت ها برای بازبینی و تحقیق باید مورد بررسی قرار گیرند. جو بایدن با 306 رای الکترال در مقابل 232 رای الکترال دونالد ترامپ به پیروزی رسیده است. اعضای کالج انتخاباتی ایالات متحده روز دوشنبه 24 آذر به طور رسمی پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ را تایید کردند. اکنون به عنوان بخشی از فرایند تایید انتخابات کنگره نیز باید نتیجه نهایی را تایید کند. اعتراضات ستاد انتخابات دونالد ترامپ و جمهوری خواهان از طریق بازشماری آرا و دستگاه قضایی این کشور برای تغییر نتیجه انتخابات با شکست روبرو شده است. بازشماری آرا در ایالت هایی مانند جورجیا نیز تغییری در نتیجه انتخابات در این ایالت ایجاد نکرد.دیوان عالی آمریکا نیز دو بار شکایت های جمهوری خواهان علیه نتیجه انتخابات را رد کرده است. در همین زمینه 140 کننده جمهوری خواه در مجلس کنندگان آمریکا پیش از این گفته بودند که در جریان بررسی نتیجه انتخابات در کنگره اعتراض می کنند.

این بیانیه را سناتورها تد کروز، رون جانسون، جیمز لنکفورد، استیو داینس، جان کندی، مارشا بلکبرن، مایک براون، به همراه سناتورهای منتخب سینتیا لومیس، تامی توبرویل، بیل هاگرتی و راجر مارشال امضا کرده اند. میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنا ضمن اذعان به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمهوری خواهان خواسته است از اعتراض به نتیجه انتخابات خودداری کنند.

سناتور جمهوری خواه میت رامنی نیز با انتقاد از این اقدام سناتورها گفته است، تلاش برای رد نتیجه انتخابات ممکن است جاه طلبی سیاسی برخی را تقویت کند، اما این تهدیدی خطرناک علیه جمهوری دموکراتیک ما محسوب می شود.سناتور جمهوری خواه پت تومی، از ایالت پنسیلوانیا نیز از اقدام تد کروز و دیگر جمهوری خواهان انتقاد کرده و گفته است آنها حق مردم برای تعیین رهبر کشور را تضعیف می کنند. سناتور پت تومی همچنین تاکید کرده است که دونالد ترامپ به دلیل عدم حمایت مردم در حومه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی در ایالت پنسیلوانیا شکست خورد.

کمیسیون بازبینی انتخابات

دیرک مولر، استاد حقوق دانشگاه آیووا در خصوص درخواست جمهوری خواهان برای تشکیل کمیسیون تحقیق انتخابات به رویترز گفت، فشار برای تحقیق در راستای ایجاد یک مانع سیاسی است و بر نتیجه انتخابات تاثیری نخواهد گذاشت. این استاد حقوق دانشگاه آیووا در ادامه گفته است، اگرچه قانون سال 1887 که به نحوه تایید انتخابات توسط کنندگان کنگره می پردازد، مبهم است، اما بیشتر صاحب نظران و حقوقدانان معتقدند کنگره فاقد صلاحیت قانونی لازم برای چنین تحقیقی است. دیرک مولر شرح داد: حتی اگر کنندگان کنگره از چنین قدرتی برخوردار می بودند، تحقیق درباره نتایج انتخابات نیازمند حمایت اکثریت کنندگان هر دو مجلس بود. در واقع هیچ شانسی برای حمایت از این پیشنهاد وجود ندارد.

تیم انتقالی جو بایدن هنوز به این بیانیه سناتورهای جمهوری خواه واکنش نشان نداده است اما پیش تر جین ساکی، سخنگوی این تیم گفته بود، چنین اقداماتی تاثیری بر فرایند تایید انتخابات نخواهد داشت و جو بایدن روز 20 ژانویه مراسم تحلیف خود را برگزار خواهد کرد. آسوشیتدپرس نیز دو روز پیش نوشته بود اقدام جمهوری خواهان درکنگره می تواند باعث تاخیر در فرایند تایید نتیجه آرای الکترال شود، ولی نمی تواند مانع تایید آن شود. برای برخی این سوال مطرح شده بود که آیا نتیجه انتخابات می تواند با تاخیر اعلام شود که آسوشیتدپرس اعلام کرده است امکان چنین رخدادی وجود دارد.

با این حال پس از تایید انتخابات از سوی معاون ترامپ، جو بایدن دیگر رئیس جمهور قانونی این کشور خواهد بود و دیگر هیچ قانونی بر سر راه ریاست جمهوری اش قرار نخواهد داشت. در این شرایط حتی اگر جو بایدن به هر دلیلی، از جمله درگیر شدن با بیماری کرونا قادر نباشد رهبری مردم این کشور را به عهده بگیرد، طبق قانون کامالا هریس رئیس جمهور این کشور خواهد شد. قانون آمریکا صراحت دارد که در تاریخ بیستم ژانویه، راس ساعت 12 ظهر به وقت محلی، مراسم تحلیف انجام و قدرت جابه جا شود. در این شرایط مایک پنس باید روز ششم ژانویه نتیجه انتخابات را تایید کند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، او در عین حال که از این اقدام جمهوری خواهان برای تشکیل کمیسیون تحقیق حمایت کرده است اما در نهایت چاره ای جز تایید انتخابات ندارد. با این حال قرائن نشان می دهد مایک پنس حامی کروز و دیگر سناتورهایی است که به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معترض هستند.

بیانیه سنانورها و اقدام پنس برای حمایت از آنها، منعکس کننده شرایطی در میان جمهوری خواهان است که قصد دارند از تایید نتیجه انتخابات سر باز بزنند و آنها همچنان قدرتمندانه پشت ادعاهای بدون سند و مدرک ترامپ قرار دارند. این در حالی است که همه ایالت ها، نتیجه آرای الکترال خود را بدون کم و کاست تایید کرده اند و نتیجه اعتراض ها به دادگاه های ایالتی که در حدود 60 پفراینده بوده، مورد قبول قرار نگرفته است. همچنین نه پنس و نه سناتورهایی که می گویند قصد ابطال نتایج را دارند تا به امروز مستندات معتبری درباره تقلب ارائه نداده اند و در عوض به احتمال وجود پاره ای از تخلفات اشاره داشته اند که به گفته دست اندرکاران این نوع تخلفات جزئی در هر دوره ای از انتخابات وجود دارد. با این حال به گفته نیویورک تایمز مخالفت سناتورها به انتخاب جو بایدن نمی تواند نتیجه نهایی را تغییر دهد اما این اعتراض ها می تواند جلسه روز چهارشنبه در کاپیتول هیل را به مکانی پر از نزاع دوحزبی تغییر دهد.

چنین فضایی نشان می دهد در حالی که روزها برای رسیدن به مراسم تحلیف به شماره افتاده اند، کاپیتول هیل یک حالت دو قطبی شدید را تجربه می کند. اثرات این دوقطبی در دوران ریاست جمهوری بایدن بیشتر نمود خواهد داشت. وجود چنین فضایی برای پنس کمی حالت معماگونه دارد. در حالی که وی وظیفه دارد روز چهارشنبه، ریاست سنا را بر عهده بگیرد و بایدن را به عنوان رئیس جمهور قانونی انتخاب کند اما تحت فشار جمهوری خواهان هواخواه ترامپ نیز واقع شده است. از سویی افتادن در دام هواخواهان ترامپ ممکن است، آینده سیاسی این جمهوری خواه ارتدوکس را هم به خطر بیندازند. روز جمعه نیز یک دادگاه فدرال پفراینده ای را که توسط جمهوری خواهان مجلس کنندگان تشکیل شده بود تا پنس را مجبور کند، نتیجه انتخابات را برعکس کند، رد کرد.

اما روز شنبه، مارک شورت، رئیس کارکنان معاون ریاست جمهوری آمریکا به نقل از پنس گفت که وی نیز همانند میلیون ها آمریکایی نگران تقلب و بی نظمی های حاکم در انتخابات شده است. در این اظهارات تصریح شده است که پنس از اقدام سناتورها با توجه به قدرتی که قانون در اختیار آنها گذاشته است، حمایت می کند. در یک بیانیه مشترک که توسط هفت سناتور فعلی و چهار سناتور جدید امضا شده، آمده است که آنها به نتیجه انتخابات اعتراض خواهند کرد و نتیجه این انتخابات مورد تایید آنها نیست. در این بیانیه آمده است: بیشتر جمهوری خواهان متوجه شده اند که در پای صندوق های رای تقلب اجرا شده و چند ماه است که ترامپ به این موضوع تاکید داشته است. سناتورها در خاتمه این بیانیه خود آرزو کرده اند که بیشتر سناتورها، نه همه دموکرات ها به این کارزار بپیوندند و نتیجه را بر عکس اعلام کنند. سناتور ایمی کلوبوچار، دموکراتی از مینه سوتا، تلاش جمهوری خواهان را یک شیرین کاری تبلیغاتی خوانده است که هیچ تغییری در نتیجه انتخابات به وجود نخواهد آورد. او می گوید چنین ادعاهای بی پایه و اساسی نیز قبلا مورد آزمون قرار گرفت و هر بار نیز پوچ بودن آن ثابت شد.

نتیجه تغییر می کند؟

تصمیم اخیر جاش هالی، سناتور جمهوری خواه ایالت میسوری و تد کروز از تگزاس برای اعتراض به پیروزی جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جلسه کنگره ممکن است جلسه ای را که به طور معمول جنبه ای تشریفاتی دارد به یک رویارویی سیاسی تمام عیار تبدیل کند. در حالی که ترامپ نیز برای روز ششم ژانویه از هواداران خود خواسته است به خیابان ها بریزند، عملا کار ریاست جمهوری جو بایدن را سخت خواهند کرد و این می تواند یک پیش نمایش از روزهای سخت جو بایدن برای روزهای رهبری اش باشد که عملا یک کشور دوپاره را تحویل گرفته است. به گزارش ها گروهی از سناتورهای جمهوری خواه به رهبری تد کروز، سناتور تگزاس نیز در نظر دارند فرایند تایید نتیجه انتخابات را به تاخیر بیندازند و با تایید پیروزی جو بایدن مخالفت کنند. هر گاه یکی از اعضای مجلس کنندگان به همراه یکی از سناتورها در جلسه کنگره به نتیجه آرای الکترال در یکی از ایالت ها اعتراض کنند آن اعتراض باید مورد بررسی قرار گیرد. هر دو مجلس به طور جداگانه اعتراض مطرح شده را حدود دو ساعت به بحث می گذارند و سپس برای قبول یا رد آن رای گیری می کنند.

به این ترتیب اگر یکی از اعضای مجلس کنندگان به تنهایی به نتیجه انتخابات در یکی از ایالت ها اعتراض کند آن اعتراض قابل رسیدگی نخواهد بود. تعداد زیادی از اعضای جمهوری خواه مجلس کنندگان و شماری از سناتورهای جمهوری خواه اعلام کرده اند که به نتیجه رای گیری در ایالت هایی که دونالد ترامپ مدعی تقلب در آنها شده است اعتراض خواهند کرد. در دهه های اخیر اعتراض رسمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تنها در سال های 1969 و 2005 صورت گرفت. هر دو بار نیز کنگره اعتراض ها را وارد ندانست.

با توجه به اکثریت دموکرات ها در مجلس کنندگان احتمال موافقت این نهاد با یکی از اعتراض های مطرح شده در عمل وجود ندارد. در مجلس سنا نیز معترضان باید بتوانند موافقت کل سناتورهای جمهوری خواه را جلب کنند. این در حالی است که شماری از سناتورهای جمهوری خواه از جمله میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه، سوزان کالینز، سناتور ایالت مین و میت رامنی، سناتور ایالت یوتا پیروزی جو بایدن را تبریک گفته اند. در نتیجه رای موافق آنها به معترضان بعید به نظر می رسد. با این حال معترضان حتی در صورت رای موافق مجلس سنا به اعتراض مطرح شده نیز باز به رای مجلس کنندگان نیاز خواهند داشت. به این ترتیب معترضان بختی برای جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن نخواهند داشت.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 2424

به "نقشه شوم 11 سناتور جمهوریخواه برای بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه شوم 11 سناتور جمهوریخواه برای بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید