مسابقه دانش آموزی نور، گامی مثبت به سوی پژوهش محوری دانش آموزان است

به گزارش هنجس بلاگ، دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: دانش آموزان برای شرکت در مسابقه دانش آموزی نور باید مطالعه و پژوهش های بسیاری داشته باشند که این امر می تواند شوق و انگیزه را در میان آنها تقویت و یادگیری هایشان را معتبر و مستمر کند.

مسابقه دانش آموزی نور، گامی مثبت به سوی پژوهش محوری دانش آموزان است

محمدنوید ادهم در مصاحبه با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران در خصوص هدف برگزاری مسابقه های علمی بیان نمود: این امر میدان رقابتی برای فراگیری علم و تلاش بیشتر دانش آموزان محسوب می شود. پیش از برگزاری مسابقه و اعلام نتایج آن، باید به مقدمات برگزاری مسابقه اندیشید؛ به این معنا که تدابیری اتخاذ شود که رقابتی سالم، صمیمی و بدون وجود اضطراب میان دانش آموزان صورت گیرد تا دانش آموزان بتوانند فرآیند یادگیری را با قوت و آرامش طی کنند.

وی افزود: دانش آموزان باید مطالب مختلفی را از منابع گسترده ای فراگیرند و برای شرکت در یک مسابقه آماده شوند؛ براین اساس، پیش از مراحل پایانی مسابقه، تمهید مقدمات برای حضور فعال و بانشاط دانش آموزان در میدان مسابقه، مسئله مهمی است که باید برای آن برنامه ­ریزی شود؛ اگر مسابقه به صورت صمیمی و به دور از اضطراب برگزار شود، بسیار آموزنده و محرک خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش درباره تهیه فیلم های 60 ثانیه ای علمی توسط دانش آموزان و استفاده از زبان هنر و فیلم، جهت آموزش های علمی به آنها گفت: استفاده از هنر و فیلم، جهت آموزش های علمی، قطعاً روش خوبی است؛ باتوجه به عصر حاضر که ابزارهای دیداری و شنیداری در فضای مجازی بسیار گسترده شده است، برگزاری مسابقاتی مانند مسابقه نور برای دانش آموزان بسیار جذاب است و می تواند تأثیرگذار باشد. فرایند رو به رشد شرکت دانش آموزان در این مسابقه، نشان از موفقیت و مطلوبیت مسابقه برای خبرنگارانن است؛ برگزاری مسابقه علمی، انگیزه و اشتیاق دانش آموزان را افزایش می دهد.

ادهم در خصوص چگونگی انجام فعالیت نوجوانان جهان اسلام در چارچوب ارزش های اسلامی شرح داد: در جهان اسلام یک مبانی و اصول مشترکی در حوزه های علمی، فرهنگی و فناورانه وجود دارد که اگر این اصول شناسایی و نسل جوان نیز با آن آشنا شوند و بتوانند در یک رقابت سالم شرکت کنند، زمینه هایی برای تعاملات فرهنگی به وجود می آید و سبب می شود نوجوانان با هر قوم و نژادی با سایر کشورها آشنا شوند و این امر نیز، همبستگی میان جوامع اسلامی را تقویت می کند.

وی با اشاره به تأثیر برگزاری مسابقه دانش آموزی در ترغیب نسل جوان و گسترش علم و دانش بیان نمود: مسابقه را هدف نمی دانم؛ مسابقه ابزار و وسیله ای برای ایجاد انگیزه و شوق یادگیری است. مسابقات هرچه سالم و صمیمی و به دور از اضطراب برگزار شوند، تأثیرگذارتر خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش افزود: اگر رقابت های علمی تنگاتنگی، میان دانش آموزان صورت گیرد و مسابقه و کسب رتبه در ذهن دانش آموزان پررنگ شود، آثار منفی به دنبال دارد.

ادهم در خصوص تأثیر مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، در پژوهش محور شدن دانش آموزان مطرح نمود: مسابقه دانش آموزی نور اگر با شرایط گفته شده برگزار شود، سبب پژوهش محورشدن دانش آموزان می شود؛ خوشبختانه دانش آموزان برای شرکت در مسابقه نور باید مطالعات و پژوهش هایی داشته باشند که این امر می تواند شوق و انگیزه پژوهشی را در میان آنها تقویت و یادگیری هایشان را معتبر و مستمر کند.

4021/

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1910

به "مسابقه دانش آموزی نور، گامی مثبت به سوی پژوهش محوری دانش آموزان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسابقه دانش آموزی نور، گامی مثبت به سوی پژوهش محوری دانش آموزان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید