لاجوردی: خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری مطمئنی نیست ، نباید اجازه داد ارز به راحتی از کشور خارج گردد

به گزارش هنجس بلاگ، نماینده مجلس گفت: با تبلیغات گسترده ای که در فضای مجازی اجرا شده بعضی به اشتباه تصور می نمایند، خرید خانه در ترکیه یک سرمایه گذاری مطمئن است، اما این تصور کاملا غلط و نادرست است.

لاجوردی: خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری مطمئنی نیست ، نباید اجازه داد ارز به راحتی از کشور خارج گردد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، بنا به آمار منتشره از سوی مرکز آمار دولتی ترکیه در دوره سه ماه نخست امسال میلادی تعداد اتباع خارجی که اقدام به خرید ملک در ترکیه نموده اند با سه درصد کاهش نسبت به سال قبل به 3036 مورد رسید.

در بین اتباع خارجی ایرانیان با 465 مورد خرید ملک بیشترین تعداد خریداران خارجی ملک در این کشور بودند. بعد از ایرانیان، عراقی ها با 426، روس ها با 227 و افعان ها با 184 در رده های بعدی جای گرفتند.

منطبق با آمار های اداره آمار دولتی ترکیه در سال 2019 میلادی خرید و فروش ملک در ترکیه با 1.9 درصد کاهش نسبت به سال ماقبل به مجموع یک میلیون و 348 هزار و 729 واحد رسید. در سال گذشته میلادی فروش ملک به اتباع خارجی 14.7 درصد افزایش داشت.

این درحالی است در سال گذشته میلادی اتباع عراق با خرید هفت هزار و 596 واحد، اتباع ایران با خرید پنج هزار و 423 واحد، اتباع روسیه با خرید دو هزار و 893، اتباع عربستان با خرید دو هزار و 208 واحد و اتباع افغانستان با خرید دو هزر و 191 واحد در ردیف های اول تا پنجم جای گرفتند.

در سه ماهه نخست امسال میلادی 341 هزار و 38 مورد انتقال ملک در ترکیه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 33 درصد افزایش پیدا نموده است. 107 هزار و 432 خانه از خانه های فوق نوساز بوده اند.

خرید املاک در ترکیه سرمایه گذاری مطمئنی نیست

در همین رابطه زهره سادات لاجوردی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار پارلمانی خبرنگاران، گفت: راجع به خرید املاک در کشور ترکیه دلایل مختلفی وجود دارد که مهمترین دلیل آن مالی است همین مورد سبب شده است تا بعضی ها تمایل پیدا نموده اند تا در ترکیه خانه خریداری نمایند.

وی ادامه داد: با تبلیغات زیادی که در فضای مجازی اجرا شده بعضی به اشتباه تصور می نمایند، این کار یک سرمایه گذاری مطمئن است، اما این تصور کاملا غلط و نادرست است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: حجم انبوه نقدینگی و نابسامانی اقتصاد کشور، زمینه ساز چنین اتّفاقاتی است که می تواند آسیب های مالی و امنیتی فراوانی را برای کشور ایجاد کند.

لاجوردی با بیان اینکه مسأله تخصیص ارز و مدیریت آن بایستی به وسیله اصلاح قوانین پولی و بانکی به صورت اساسی حل گردد، توضیح داد: هم مجلس و هم دولت بایستی در این زمینه با جدیت وارد شوند و نگذارند ارز به راحتی از کشور خارج گردد.

وی اضافه کرد: البته باید اذعان کرد که اگر دولت، جدیت لازم را در عمل به همین قوانین موجود داشت، شرایط به مراتب بهتر از این بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: همانطور که قبلاً گفته شد اگر سیاست ها و مقرّرات پولی و بانکی کشور توسّط دولت به درستی پیگیری و اجرا گردد و اقتصاد کشور ثبات پیدا کند، عموم مردم تمایلی برای سرمایه گذاری در خارج از کشور نخواهند داشت.

لاجوردی در انتها گفت: باید قوانینی در حوزه ارز مصوب گردد تا تخصیص ارز با نظارت و دقت لازم صورت گیرد تا شاهد خروج ارز از کشور نباشیم.

بعد از تغییر قانون خرید املاک در ترکیه و فراهم آمدن امکان خرید برای اتباع ایرانی همانند اتباع دیگر کشور ها، اتباع ایرانی نیز اقدام به خرید ملک در ترکیه نموده اند. استان های آنتالیا و استانبول در راس استان های ترکیه قرار دارند که اتباع ایرانی در آن ها اقدام به خرید املاک نموده اند. در استان آنتالیا نیز ایرانیان به طور عمده شهر آلانیا را برای خرید املاک ترجیح می دهند.

دولت ترکیه در سل 2018 میلادی شرایط کسب تابعیت این کشور را تعییر و امکان کسب تابعیت با خرید یک ملک به ارزش 250 هزار دلار و یا 500 هزار دلار سرمایه گذاری را نیز فراهم کرد. افرادی که ارزش ملک خریداری شده آن ها کمتر از 250 هزار دلار باشد تنها حق اقامت ترکیه را بدست می آورند.

فروش واحد های مسکونی به اتباع خارجی در ترکیه راه را برای سودجویان نیز باز نموده است و در طول سال های اخیر موارد بسیار زیادی کلاهبرداری، فروش واحد هایی که تنها حق استفاده از آن ها برای یک محدوده زمانی در سال میسر است، فروش یک واحد مسکونی به بیش از یک نفر، فروش واحد مسکونی بجز واحدی که باید به فروش برسد، فروش واحد مسکونی با قیمتی بیش از قیمت رایج آن مشاهده شده است.

در خصوص اتباع ایرانی علاوه بر موارد یاد شده موارد زیادی از سودجویی و کلاهبرداری در حین نقل و انتقال ارز به ترکیه نیز مشاهده شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1687

به "لاجوردی: خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری مطمئنی نیست ، نباید اجازه داد ارز به راحتی از کشور خارج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاجوردی: خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری مطمئنی نیست ، نباید اجازه داد ارز به راحتی از کشور خارج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید