شناسایی ناشر خوشنام و نویسنده متعهد راه پیدا کردن اثر خوب ، باید از شیوع ویروسی که روح و روان کودک و نوجوان را آلوده می نماید جلوگیری کرد

به گزارش هنجس بلاگ، یک نویسنده ضمن اشاره به راه های مختلف شناخت آثار مناسب حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: شناسایی ناشر خوشنام و نویسنده متعهد از راه های پیدا کردن اثر خوب برای بچه ها و نوجوانان است.

شناسایی ناشر خوشنام و نویسنده متعهد راه پیدا کردن اثر خوب ، باید از شیوع ویروسی که روح و روان کودک و نوجوان را آلوده می نماید جلوگیری کرد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، دنیای بچه ها و نوجوانان دنیای پر رمز و راز، رنگارنگ و پر از خیال ها است؛ دنیایی که با کتاب های مناسب می تواند در راستا درست رشد کند. نوشتن و خلق اثر برای بچه ها و نوجوانان به سختی کشف دنیای آن هاست؛ با این حال آثار بسیاری در حوزه کودک و نوجوان فراوری می گردد. خبرگزاری خبرنگاران در پرونده کتاب کودک در بوته نقد در مصاحبه با نویسندگان، شاعران و صاحب نظران این حوزه به آنالیز شرایط ادبیات کودک و نوجوان می پردازد.

نویسنده می تواند هم زمان در نوشتن آثار عظیمسال و کودک و نوجوان پیروز باشد

ابراهیم حسن بیگی، نویسنده ای که سابقه نوشتن برای عظیمسالان و همچنین کودک و نوجوان را نیز در پرونده هنری خود دارد درباره تفاوت نوشتن هر یک از آنها، گفت: درباره خلق اثر برای عظیمسالان و کودک و نوجوان نسخه خاصی نمی توان پیچید و گفت که با این نسخه کسی می تواند داستان نویس کودک و نوجوان گردد یا با نسخه ای دیگر داستان نویس عظیمسالان می گردد. نویسندگانی بوده اند که فقط برای کودک و نوجوان کار نموده اند و نویسندگانی هم فقط توانسته اند رمان و داستان برای عظیمسالان بنویسند و نیز بوده اند آن بخش از نویسندگانی که هم پیروز به نوشتن برای کودک و نوجوان و هم برای رده سنی عظیمسالان شده اند. این اتفاق در ادبیات ما هم افتاده است.

وی اضافه نمود: نویسندگانی مثل نادر ابراهیمی که رمان قطور آتش بدون دود را برای عظیمسالان نوشته است؛ از سوی دیگر برای بچه ها هم نوشته و نویسنده پیروزی هم بود. الان هم این اتفاق برای خیلی ها می افتد کمااینکه خود من هم هیچ برنامه ای نداشتم که حتماً رمان نویس عظیمسال یا کودک نویس شوم. این ذوقی است که به هر حال می آید و آدم احساس می نماید که می تواند برای کودک و نوجوان هم بنویسد.

کودک درون و شناخت زمانه زیست کودک و نوجوان یاریگر نویسنده

این نویسنده با اشاره به تفاوت ساختار آثار کودک و نوجوان با عظیمسال مطرح نمود: قطعاً منِ نویسنده که در هر دو زمینه کار می کنم، از قبل به این می اندیشم و به ساختارهایی که باید ادبیات کودک داشته باشد فکر می کنم و نسبتاً شناختی که نسبت به این ادبیات داریم. بحث نثر، فهم، درک و موضوعی که برای بچه ها قابل فهم باشد و نیز تکراری نباشد.

حسن بیگی بیان نمود: نویسنده ای مثل من که حدود 50 سال از دوران کودکی و نوجوانی اش گذشته و فاصله زیادی از آن گرفته است، شاید برایش سخت باشد که کودکی خودش را در ذهنش داشته باشد و بر اساس آن دست به خلق شخصیت بزند. بنابراین ما باید نسبت به بچه ها امروز شناخت داشته باشیم تا داستانی مناسب اینها بنویسیم، نه مناسب دوران کودکی خودمان.

وی در پاسخ به اینکه نویسنده چگونه می تواند خودش را به نوجوانی که ذائقه او فرق نموده و تفکرات متفاوتی دارد نزدیک کند؟ ابراز کرد: یک بخش از آنکه شاید خیلی جدی و علمی هم نباشد، بحث کودک درون ما آدم ها است. کودک درون علی رغم بالا رفتن سن و سال اشخاص، عظیم نمی گردد و همواره کودک خواهد ماند. شاید برخی از نویسندگان بتوانند این کودک درون را تا به امروز در درون خود حفظ نموده باشند.

برنده جایزه ادبی شهید اندرزگو ادامه داد: چیزی که اثبات شده و قابل قبول است اینکه نویسنده باید فرزند زمان خودش باشد. وقتی می خواهید فرزند زمان خود باشید، دیگر نمی توانید در ذهن خود و در واقعیت به بچه های امروز نزدیک شوید و کوشش کنید دنیای آنها را بشناسید. البته برخی اوقات نویسندگان به لحاظ شغلی که دارند و صنفی که هستند، با بچه ها فعالیت داشته و ارتباط مستقیم با آنها در جامعه دارند. گاهی اوقات هم نویسندگان خودشان دارای فرزندان یا نوه های کوچک هستند و به هر حال با فضا و دنیای بچه ها ارتباط مستمر دارند.

جلوگیری از ورود ویروسی که روح و روان کودک و نوجوان را آلوده می نماید

حسن بیگی با بیان اینکه نویسنده باید مو به موی زمانه خودش را کنکاش کند تا بتواند اثری قابل قبول بنویسد، گفت: نویسنده نه فقط با بچه ها و نوجوانان جامعه خود ارتباط دارد و آنها را درک می نماید، با مسائل اجتماعی، مالی، فرهنگی و حتی سیاسی که در جامعه اش است و تغییرات عجیب و غریبی هم می نمایند؛ همراه است. زمانه عوض می گردد همان طوری که بچه ها عوض می شوند. همان طوری که یک نویسنده زنده است و زندگی می نماید و همه تغییرات پیرامونی خودش را می بیند، قطعاً تغییرات اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی بچه ها را هم می بیند. این به معنی زنده بودن و به روز بودن یک نویسنده است و اگر نویسنده ای این ویژگی را نداشته باشد، مطمئن باشید نمی تواند بنویسد.

وی کمیّت و کیفیت آثار حوزه ادبیات کودک و نوجوان را ناهم خوان دانست و تشریح کرد: من اصلاً معتقد به تقویت سیستم نظارتی و ایجاد محدودیت در بحث فراوری اثرات نیستم هر چند که فراوری این گونه اثرها حساسیت دارد و مربیان و پدر و مادرها به تربیت فرزندان خود اهمیت داده و هیچ کس دوست ندارد ویروس یا میکروبی که روح و روان کودک را آلوده می نماید، وارد جامعه گردد. در این قضیه هم من معتقدم که باید از روش امروزمان استفاده کنیم و وجود این ویروس ها را در جامعه شناسایی کنیم و یاد بگیریم که برای مقابله با آنها ماسک بزنیم. به این معنی که ما پدر و مادرها، مراکز آموزشی، دولت و خود این مؤسسات بایستی در امور فرهنگی نظارت داشته باشند.

دانش تشخیص آثار خوب در خانواده ها باید بالا برود

این نویسنده مطرح مطرح نمود: ممکن است نویسنده ای اثر نامناسب سن کودک و نوجوان بنویسد یا بدآموزی هایی داشته باشد. البته برای کنترل این بدآموزی ها، ارشاد نظارت هایی دارد اما با این حال گاهی شاهد هستیم که نوشته ها یا داستان هایی منتشر می گردد که برای جامعه مضر است و تعجب هم می کنید که این آثار چطور مجوز گرفته است. حالا این اختلاف دیدگاه ها بماند. ما بایستی دانش تشخیص خانواده ها را واقعاً بالا ببریم. الان اگر خانواده ای می خواهد برای مثال پوشاک بخرد، اگر برند یک پوشاک را بشناسد، کیفیت محصول فراوریی فلان کارخانه را بشناسند و این شناخت را در بحث پوشاک داشته باشد، راحت تر دست به انتخاب می زند. متأسفانه این شناخت و درک را در حوزه انتخاب کتاب شاهد نیستیم.

حسن بیگی اضافه نمود: اگر الان خانواده ای دست فرزندش را گرفته و به کتابفروشی مراجعه کند واقعاً نمی داند برای او باید چه کتابی بخرد. اینجا خود کتابفروشی ها شاید بتوانند بهترین راهنما و مشاور باشند، البته اگر از جنس کتابفروش های سوءاستفاده چی نباشند که بخواهند کتاب های خود را به هر قیمتی بفروشند. خود این موضوع بحث جداگانه ای است که ما کتابفروشی های بسیار باتجربه ای داریم که جنس کتاب و نویسنده را می شناسند و می توانند خانواده ها را در این زمینه هدایت نمایند.

شناسایی ناشر خوشنام و نویسنده متعهد راه پیدا کردن اثر خوب

وی با اشاره به اینکه امروزه با توجه به وجود اینترنت و فضای مجازی نسبت به گذشته که انتخاب کتاب مناسب برای بچه ها کار سختی بود، راحت تر می توان فهمید که چه کتاب هایی مناسب بچه های ما هستند، اضافه نمود: یکی از راه های شناخت آثار خوب حوزه کودک و نوجوان شناسایی ناشران خوشنام است. آنها کتاب های خوب چاپ می نمایند و این مسئله یک اطمینانی به خانواده ها می دهد. دوم شناخت نویسنده است که اگر از نویسنده شناخت داشته باشند و بدانند این نویسنده نسبت به بچه ها و نوجوانان متعهد است و هر چیزی را نمی نویسد و منتشر نمی نماید.

این نویسنده کودک و نوجوان ضمن بیان اینکه متأسفانه در تبلیغ و معرفی ادبیات کودک و نوجوان چه در رسانه های مجازی و چه رسانه های کاغذی مان کار شایسته انجام نمی گردد، اعلام نمود: کتاب های خوبی که منتشر می گردد، آن را نقد و آنالیز ننموده و به خانواده ها معرفی نمی شوند تا خانواده ها به وسیله رسانه ها متوجه شوند که اتفاق خوبی افتاده در صورتی که این موضوع می توانست یاری عظیمی در این بحث انجام دهد. البته صدا و سیما هم می تواند نقش مؤثری در معرفی کتاب خوب داشته باشد که متأسفانه این نقش را ندارد. الان می بینیم که همه نوع کالا در تلویزیون معرفی، تبلیغ و اطلاع رسانی می گردد اما در حوزه کتاب، اطلاعاتی به خانواده ها نمی دهیم.

4028/

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1791

به "شناسایی ناشر خوشنام و نویسنده متعهد راه پیدا کردن اثر خوب ، باید از شیوع ویروسی که روح و روان کودک و نوجوان را آلوده می نماید جلوگیری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی ناشر خوشنام و نویسنده متعهد راه پیدا کردن اثر خوب ، باید از شیوع ویروسی که روح و روان کودک و نوجوان را آلوده می نماید جلوگیری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید