تنها روستای کهن سال زنده در ایران با 3000 سال قدمت، عکس

به گزارش هنجس بلاگ، محمدابراهیم یوسفی، ایرانگرد و طبیعت گرد کشور، از تجربه متفاوت حضور در روستای میمند شهر بابک که در آثار ملی و جهانی به ثبت رسیده است، در برنامه تلویزیونیسلام تهران گفت.

تنها روستای کهن سال زنده در ایران با 3000 سال قدمت، عکس

این ایرانگرد، روستای میمند شهر بابک استان کرمان را چنین توصیف کرد: این روستا سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در 1384 جایزه ملیناپولی از دولت یونان را دریافت کرد. این جایزه تایید شده مجامع تاریخی و طبیعی یونان است. 1394 هم در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

یوسفی اشاره نمود: این روستا، تنها روستای کهن زنده است؛ باستان شناسان، قدمت این روستا را بیش از 3000 سال تخمین زده اند.

وی در پاسخ به این که سفر از تهران به میمند چگونه خواهد بود، گفت: شهر بابک و این روستا در راستا جاده ترانزیتی تهران بندرعباس واقع شده است؛ از شهر بابک تا این روستا 40 کیلومتر جاده آسفالته است. از تهران تا این روستا 8 الی 9 ساعت راه است.

وی درباره بافت جمعیتی و سنی این روستا اعلام کرد: هم پیر و هم جوان در این روستا ساکن هستند. روستا چند چشمه آب دارد و مردم آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

این طبیعتگرد در پاسخ به سؤالی درباره قیمت اقامت گاه های بوم گردی اینطور گفت: این قیمت ها توسط سازمان میراث فرهنگی مشخص می شود که عموما قیمت های مناسبی است؛ هزینه اقامت و خورد و خوراک برای هر نفر در روز حدود 250هزار تومان می شود. غذای محلی این منطقه بزقرمه است؛ از جاذبه های گردشگری این روستا مسجد و مدرسه و حمام تاریخی آن است مثلا قدمت مدرسه تاریخی آن به دوره قاجار برمی شود؛ غار ایوب با بزرگترین دهانه غار در ایران، در این منطقه واقع شده است.

یوسفی گفت: متاسفانه فراوری صنایع دستی این منطقه از جمله سبد بافی و نمدبافی و گلیم بافی که از قدیم بوده، تقریبا وجود ندارد، اما قالی بافی هنوز رونق دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3136

به "تنها روستای کهن سال زنده در ایران با 3000 سال قدمت، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها روستای کهن سال زنده در ایران با 3000 سال قدمت، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید