تداوم سوداگری در ملک با معاملات تهاتری ده ها میلیاردی!

به گزارش هنجس بلاگ، بازار مسکن به دلیل جهش بیش از اندازه قیمت ها و ضعف توان اقتصادی طرف تقاضا قفل است.

تداوم سوداگری در ملک با معاملات تهاتری ده ها میلیاردی!

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، در شرایطی که این روز ها اطلاعات معاملات مسکن های لوکس تهران با ارزش های ده ها میلیارد تومانی در جامعه خبر ساز شده است، یک تحلیلگر اقتصادی می گوید: بازار مسکن به دلیل جهش بیش از اندازه قیمت ها و ضعف توان اقتصادی طرف تقاضا قفل است و بخش قابل ملاحظه ای از مبادلات اندکی هم که در بازار انجام می گیرد، معاملات تهاتری ملک با ملک است، این دست مبادلات می تواند با هدف دستکاری نرخ مسکن و افزایش نرخ ها انجام گیرد، اخیراً معاون وزیر راه نیز دلیل توقف انتشار گزارش های مسکن را گمراه نماینده بودن اطلاعات خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات عنوان نمود.

در حالی که دیتای آماری گزارش های بخش مسکن مرکز آمار و بانک مرکزی، اطلاعات خام سامانه ثبت معاملات مسکن املاک و مستغلات است، اخیراً معاو ن وزیر راه و شهرسازی اطلاعات خام این سامانه را جهت ارزشگذاری مسکن غلط انداز دانست و گفت: با حذف معاملات مسکن منطقه یک تهران میانگین نرخ هر متر مربع مسکن در این شهر از 24 میلیون تومان به محدوده 10 میلیون تومان کاهش می یابد. به همین دلیل یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بسیاری از املاک موجود در کشور اصلاً امکان نقد شوندگی ندارد، به طور نمونه از 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی تهران ماهانه حتی نیم درصد هم مبادله انجام نمی گیرد و تازه بخش قابل ملاحظه ای از مبادلات در بازار مسکن تهاتری است. بدین ترتیب امکان دارد مالکان نزدیک به 3 میلیون مسکن خالی از سکنه برای افزایش قیمت املاکشان در بازار ملک های خود را تهاتر نمایند تا نرخ های نجومی در سامانه ثبت معاملات مسکن هنگام محاسبه قیمت های کل بازار مسکن درج گردد.

داده های خام سامانه ثبت معاملات املاک تو زرد از آب در آمد

اگر گزارش های بخش مسکن مرکز آمار یا بانک مرکزی را رصد کنید، می بینید که مبنای گزارش های بخش مسکن، دیتای خام دریافت شده از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است. البته تا پیش از این وزارت راه و شهرسازی هم از همین اطلاعات برای استخراج قیمت مسکن استفاده می کرد که چند ماهی است متوجه گمراه نماینده بودن این اطلاعات شده است.

گزارش ها گمراه نماینده است

محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی اخیراً در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت راه و شهرسازی آمار های بخش مسکن تابستان را منتشر ننموده است، گفت: اطلاعات خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات گمراه نماینده است، به طوری که با حذف اطلاعات مسکن منطقه یک تهران میانگین نرخ هر متر مربع مسکن در تهران از 24 میلیون تومان به محدوده 10 الی 15 میلیون تومان سقوط می نماید.

26 درصد معاملات سامانه پرتی است

این اظهارات اولین باری نیست که به فاجعه آماری در حوزه مسکن اشاره دارد، زیرا پیش از این قلی خسروی یکی از مسئولان اتحادیه املاک نیز به انحراف 26 درصدی آمار های سامانه املاک اشاره نموده بود، وی در گفت وگویی در اسفند سال 98 گفت: بعضی معاملات و قرارداد ها بنابه دلایلی ثبت نمی گردد به همین منظور ما بازرسان را به بعضی بنگاه های املاک فرستادیم تا شرایط را آنالیز نمایند. شاید این اقدام برای فرار از اقتصادیات باشد. این اظهار نظر در شرایطی مطرح می گردد که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی حجم مبادلات مسکن آنقدر نزول نموده است که دیگر مبنای مناسبی برای کشف قیمت مسکن نیست، اما صاحبان میلیون ها خانه خالی از سکنه و همچنین بنگاه های مشاوره املاک ذی نفع افزایش قیمت مسکن هستند، زیرا ارزش دارایی صاحب خانه خالی با رشد قیمت مسکن افزایش می یابد و بنگاه های مشاوره املاک نیز به دلیل وابستگی کارمزدشان به ارزش معامله از رشد بهای مسکن انتفاع می برند.

به هر روی نرخ مسکن آنقدر بر اثر خطا در ارزشگذاری جهش یافته است که افکار عمومی در انتظار اصلاح شدید قیمت در این بازار همانند بورس اوراق بهادار هستند، اما باید دید بانک هایی که رگ حیاتشان و ارزش دارایی هایشان به نرخ مسکن وابسته است، در زمان اصلاح بازار ملک می خواهند چه نمایند. بعضی از تحلیلگران معتقدند بانک ها باید به سرعت ادغام شوند تا بدین طریق بتوانند در برابر اصلاح قیمت در حوزه مسکن ترازنامه هایی قابل قبول داشته باشند.

از سوی دیگر کسب درآمد کانون سردفتران و مجموعه هایی، چون شهرداری و اقتصادیات از حوزه نقل و انتقال مسکن نیز در رکود بازار مسکن و رشد قیمت ها مؤثر بوده است که درآمد زایی مجموعه های فوق را از دوش قیمت مسکن باید تا حد ممکن حذف کرد، زیرا مبنای هزینه های تحمیلی از سوی مجموعه های فوق به بخش مسکن اصلاً معین نیست و نرخ ها را تا جایی بالا برده که نقد شوندگی قیمت بعضی از املاک افسانه است.

مسکن مشکل نقد شوندگی دارد عمده مبادلات تهاتری است

در همین رابطه یک تحلیلگر اقتصادی گفت: بازار مسکن قفل شده است و بسیاری از مسکن های موجود اصلاً امکان نقد شوندگی ندارد.

محمد حسین ادیب گفت: به طور نمونه از 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی تهران ماهانه حتی نیم درصد هم مبادله انجام نمی گیرد و تازه بخش قابل ملاحظه ای از مبادلات مسکن تهاتری یا ملک با ملک است.

در پی نشر اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه اطلاعات خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به عنوان داده هایی که مرکز آمار و بانک مرکزی بر اساس این اطلاعات ارزشگذاری در حوزه مسکن را انجام می دهند، گمراه نماینده است و با حرف معاملات مسکن منطقه یک تهران میانگین نرخ هر متر مربع مسکن از 24 میلیون تومان به محدوده 10 میلیون تومان کاهش می یابد، اطلاعات معاملات ده ها میلیارد تومانی مناطق لوکس مسکن در فضای مجازی انتشار یافته است.

مسئولان پاسخ دهند

امروز افکار عمومی از وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی، مرکز آمار، وزارت صمت و اتحادیه املاک و اعضای کمیسیون عمران و کارشناسان اقتصادی بخش مسکن و شهرداری و شورای عالی شهر سازی و سازمان برنامه و بودجه استان تهران می پرسند، چرا با ادغام معاملات مسکن های لوکس ده ها میلیارد تومانی تهران که معین نیست خریدار این دست املاک اشخاص حقیقی هستند یا حقوقی، با معاملات مصرفی مسکن به نحوی میانگین گیری می گردد که قیمت در بازار به شدت رکودی مسکن نیز به طور مجدد افزایش یابد، در واقع زمان تغییر شیوه نرخ گذاری در بازار مسکن تهران فرا رسیده است.

رئیس جمهور: این قیمت ها واقعی نیست

اخیراً رئیس جمهور به صراحت عنوان داشت که نرخ های کنونی مسکن با اقتصاد ایران همخوانی ندارد، اما مراکز آمار گیری، چون بانک مرکزی و آمار باید شرح دهند تا چه زمانی می خواهد بر مبنای اطلاعات غلط انداز سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات به شکلی گزارشگری نمایند که موجب تداوم رکود تورمی بازار مسکن گردد.

نهاد های نظارتی ورود نمایند

از سوی دیگر با توجه به اینکه ایجاد گرانی های مصنوعی هدف دشمنان است تا زمینه ساز اعتراضات گردد از نهاد های نظارتی درخواست می گردد، معاملات مسکن را با ارزش های نجومی مورد آنالیز قرار دهند، زیرا به گفته محمد حسین ادیب، تحلیلگر اقتصادی بخش زیادی از معاملات مسکن تهران تهاتری است، این دست معاملات می تواند با هدف دستکاری قیمت مسکن انجام گیرد، از این رو در کنار انتشار تمامی معاملات باید مبادلات با ارزش های قابل ملاحظه رصد گردد.

77 درصد معاملات مسکن غیرمصرفی است

با وجود اینکه حدود 77 درصد خرید و فروش ها در بازار مسکن ایران را معاملات سوداگرانه تشکیل می دهد، هنوز طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه اندر خم یک کوچه مانده و از کمیسیون اقتصادی مجلس فراتر نرفته است.

به گزارش ایسنا، قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه 77 درصد معاملات بازار مسکن در ایران را تقاضای سرمایه ای تشکیل می دهد، اظهار کرد: در این شرایط قیمت ها دائماً بالا می رود و اقشار متوسط و پایین روز به روز از مسکن مناسب دورتر می شوند. از سوی دیگر پرش های قیمتی در بخش مسکن، کاهش معاملات را در پی دارد و با توجه به پیشران بودن صنعت ساختمان، اقتصاد کشور تحت تأثیر قرار می گیرد. کارشناسان معتقدند اگر اقتصادیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن عملیاتی گردد، در کنار اقتصادیات بر خانه های خالی، تأثیر بسزایی در خروج بازار مسکن از حالت سرمایه ای به حالت مصرفی می گذارد و می تواند به کنترل قیمت ها منجر گردد، البته اقتصادیات خانه های خالی به تصویب مجلس رسیده، اما شورای نگهبان به آن ایراداتی وارد نموده، از این رو ایرادات رفع و به شورا ارسال شده که هنوز شورای نگهبان پاسخ نداده است.

منبع: جوان

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1899

به "تداوم سوداگری در ملک با معاملات تهاتری ده ها میلیاردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم سوداگری در ملک با معاملات تهاتری ده ها میلیاردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید