تاثیر کرونا در مصرف برق

به گزارش هنجس بلاگ، پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری، تاثیر همه گیری کرونا را بر میزان مصرف برق در ایران و جهان، بررسی کردند.

تاثیر کرونا در مصرف برق

به گزارش خبرنگاران، شیوع ویروس کووید 19 در مدت کوتاهی جهان را تحت الشعاع خود قرار داد و در حال حاضر با گذشت بیش از یک سال، درگیری با بیماری ادامه دارد.

شیوع این ویروس تاثیرات مختلفی بر زندگی افراد و کشورها داشته و بخش انرژی هم از این موضوع مستنثنی نبوده است.

بر همین اساس؛ پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری، تاثیر همه گیری کرونا را بر مقدار مصرف برق در ایران و جهان، بررسی کردند.

بررسی یافته های این مطالعه حاکی از این است که تأثیر ویروس کرونا بر صنعت برق ایران و جهان قابل توجه بوده و این تأثیر در عرصه های مختلف عرضه و تقاضا قابل مشاهده است.

در این مطالعه آمار مصرف برق در کشورهای ایران، آمریکا، چین و هند و برخی کشورهای اروپایی در دوران شیوع ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

با استناد به تحلیل های اجرا شده در این مقاله که با استفاده از آمار در دسترس، اجرا شده است، می توان نتیجه گیری کرد که تأثیر کرونا بر تقاضای برق در یک دوره کوتاه، یک فرایند کاهشی داشته و این کاهش مصرف برق عواقب نامطلوب اقتصادی در برداشته است.

در این مطالعه، بررسی تغییرات مصرف روزانه برق در ایران در ایام شیوع ویروس کرونا و مقایسه آن با دوره متناظر سال گذشته نشان داد که برداشتن محدودیت فعالیت ها با لغو قرنطینه، مجدداً باعث بازگشت تقاضای برق به روال قبل شده است و حتی در مصرف برق شاهد پیک های زودرس حدود 53 هزار مگاوات در 10 روز اول خردادماه 1399 بوده ایم که کارشناسان یکی از دلایل اصلی آن را تغییر الگوی مصرف در اثر شیوع ویروس کرونا می دانند.

وقوع این پیک های پیش بینی نشده در مصرف برق عواقب خاصی در مدیریت عرضه و تقاضای برق و خسارات مربوط به آن را به همراه دارد.

بررسی آمار برق مصرفی روزانه در شهر نیویورک در آمریکا و کشور ایتالیا در اروپا نشان داد که در دوران قرنطینه دیگر کشوها هم همچون ایران با کاهش مصرف برق روبه رو بوده اند اما با حذف قرنطینه مصرف برق به حالت نرمال خود بازگشته است.

در این مطالعه نام شده است که معاونت پژوهشی و برنامه ریزی سندیکای صنعت برق ایران در گزارشی تحلیلی آماری اثرات اقتصادی ویروس کرونا بر صنعت برق و راه حلهای مقابله با آثار منفی آن و راه حل های جهش تولید در صنعت برق را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، ویروس کرونا از پنج مجرای زیان وارده بر پروژه های احداث صنعت برق، زیان وارده بر شرکت های زنجیره تامین صنعت برق، زیان وارده بر صادرات و واردات صنعت برق، ناپایداری شبکه و بروز خاموشی و تشدید مسائل نقدینگی و شدت زنجیره بدهی ها به اقتصاد برق صدمه وارد خواهد کرد.

پژوهشگران این مطالعه می گویند: می توان چنین نتیجه گیری کرد که ویروس کرونا بیشترین تأثیر را در دوران قرنطینه بر مصرف برق گذاشته است و با حذف قرنطینه این تأثیر بسیار کم شده است.

این محققان معتقدند؛ با وقوع موج های بعدی شیوع کرونا و اعمال محدویت های قرنطینه احتاقتصادی بروز کاهش های مجدد در مصرف برق، دور از انتظار نخواهد بود که این امر باید در مدیریت شبکه برق مد نظر قرار گیرد.

در انجام این تحقیق کیمیا عطوفت شمسی، سها قانع، روژین قائم مقامی، هلیا هداتی و اشکان عبدالی سوسن؛ پژوهشگران دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با نام تاثیر ویروس کرونا بر روی مصرف برق در ایران و جهان در نشریه روش های هوشمند در صنعت برق، منتشر شده است.

منبع: ایسنا

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3319

به "تاثیر کرونا در مصرف برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر کرونا در مصرف برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید