برندگان واقعی بورس در روزهای منفی مرداد

به گزارش هنجس بلاگ، خبرنگاران : آنالیز ها از بازده واقعی سهام معامله شده در مردادماه نشان می دهد از 449 سهم، تنها 109 شرکت (معادل 24 درصد از کل) با رشد قیمت همراه شدند و در مقابل شاهد افت واقعی قیمت سهام 340 با نگاه بورسی بودیم.

برندگان واقعی بورس در روزهای منفی مرداد

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی گرم ترین ماه سال با افت 3/ 8 درصدی دماسنج اصلی بازار سهام به انتها رسید که با توجه به آمار اعلامی از تورم 5/ 3 درصدی مردادماه، میزان افت واقعی این نماگر 4/ 11 درصد برآورد می گردد. هرچند در مرداد ماه دو سوم بازار همسو با شاخص کل حرکت کردند و سهامداران خود را متضرر کردند؛ اما اولین ماه قرمز سال 99 برای تمام سهامداران مایوس نماینده نبود. شرکت هایی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن نمایند و حتی با بازده سه رقمی همراه شوند. یافته های دنیای اقتصاد نشان می دهد 30 درصد از سهام معامله شده در دومین ماه تابستان جهت عکس شاخص در پیش گرفته و با رشد قیمت همراه شدند. در این میان اما یک چهارم بنگاه های بورسی پیروز به پوشش دادن تورم ماهانه و رشد بیش از 5/ 3 درصدی قیمت شدند. 24 سهم اما با وجود ثبت بازده مثبت، سودی کمتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود کردند و نتوانستند در حفظ ارزش سرمایه خود پیروز عمل نمایند.

پس از ثبت تاریخی ترین رشد شاخص کل بورس تهران در اولین ماه تابستان، مردادماه اما شاهد ریزش 3/ 8 درصدی این نماگر بودیم که در 20 ماه گذشته بی سابقه بود. این عملکرد منفی اما حاصل معاملات نیمه دوم مردادماه بود که نماگر سهام پس از تجربه سقف 2 میلیون و 78 هزار واحد در نوزدهمین روز این ماه، جهت نزولی را در پیش گرفت و حتی به فاز خرسی نیز وارد شد. در این ماه ضمن افت قیمت سهام، اما افزایش تب تورم البته با حرارت پایین تر بر داغ سهامداران اضافه نمود. به طوری که با احتساب نرخ تورم ماهانه میزان افت واقعی مردادماه شاخص سهام 4/ 11 درصد برآورد می گردد. در خصوص سهام بازار نیز با احتساب تورم، تعداد 133 سهم مثبت دومین ماه تابستان به 109 سهم تقلیل پیدا می نماید.

برندگان بورسی مردادماه

مردادماه برای تمامی سهامداران مایوس نماینده نبود. سهامی بودند که در این ماه توانستند جامه سبز به تن نمایند و حتی با بازده سه رقمی همراه شوند. با این حال حدود دو سوم بازار همسو با شاخص کل حرکت و سهامداران خود را متضرر کردند. یافته ها نشان می دهد از 449 نماد معامله شده در مرداد ماه، 133 نماد معادل 30 درصد جهت عکس شاخص در پیش گرفتند و با رشد قیمت همراه شدند.

براساس داده های مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در مردادماه به 5/ 3 درصد رسیده است. این رقم تقریبا نصف نرخ تورم ماهانه تیرماه است با این حال دومین تورم بالای ماهانه در امسال محسوب می گردد. ضمن آنکه آمارها نشان می دهد در مردادماه امسال، تورم نقطه به نقطه 4/ 30 درصد بوده که بیشترین مقدار نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور 98 به بعد است. از این رو شاخص کل بورس تهران که در دومین ماه تابستان با افت اسمی 3/ 8 درصد روبرو شده بود، با احتساب نرخ تورم ماهانه افت واقعی 4/ 11 درصد را ثبت کرد. در میان سهام نیز با احتساب نرخ تورم، آمارها دستخوش تغییراتی می شوند. آنالیز ها از بازده واقعی سهام معامله شده در مردادماه نشان می دهد از 449 سهم، تنها 109 شرکت (معادل 24 درصد از کل) با رشد قیمت همراه شدند و در مقابل شاهد افت واقعی قیمت سهام 340 با نگاه بورسی بودیم.

پربازده ترین سهام مردادماه

در ماهی که گذشت 109 بنگاه بورس توانستند بازده بالاتر از تورم ماهانه از آن سهامداران خود نمایند و با احتساب تورم 5/ 3 درصدی مردادماه، با رشدی بین 1/ 0 درصد تا 172 درصد همراه شدند. از همه گروه ها می توان در میان برندگان بورس مردادماه یافت اما عموما سهام تازه وارد بازار بودند که صدرنشین جدول سهام پرسود دومین ماه تابستان شدند. در این خصوص می توان به سهام شرکت های سرمایه گذاری پویا، مجتمع صنایع لاستیک یزد و صنعتی دوده فام اشاره نمود که هر سه شرکت به ترتیب با رشد قیمت واقعی 6/ 171، 4/ 146 و 71 درصدی در مردادماه در جمع پربازده ترین سهام این ماه قرار گرفتند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1623

به "برندگان واقعی بورس در روزهای منفی مرداد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برندگان واقعی بورس در روزهای منفی مرداد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید