اسرار کشتی دوهزاره ساله در اعماق مدیترانه

به گزارش هنجس بلاگ، دریا و اقیانوس ها از داستان و روایت های تلخ و شیرین بسیاری برخوردار هستند و می توان با کمی کنکاش دقیق در آنان به موضوعات جالب توجه و حتی هولناکی همچون وجود یک جانور بزرگ الجثه یا یک کشتی شکسته دست پیدا کرد. در این مطلب، می خواهیم شما را با کشف کشتی دوهزاره ساله در اعماق مدیترانه که خود مخزن السرار بسیاری از وقایع آبی دنیا بوده، آشنا نماییم و جزئیات بیشتری از این کشتی را در اختیارتان قرار دهیم.

اسرار کشتی دوهزاره ساله در اعماق مدیترانه

اطلاعاتی بیشتر در مورد این کشف

مدتی پیش بود که خبر کشف کشتی دوهزاره ساله در اعماق مدیترانه از سوی تیم تحقیقاتی و اکتشافی دانشگاه پاتراس به سرپرستی دکتر جرج فرنتینوس منتشر و خیلی زود همچون یک بمب خبری در اغلب رسانه های جهان از آن صحبت شد. این کشتی عظیم یک ناوگان باری رومی بوده و طبق مطالعات دقیق تر دکتر فرنتینوس، از عرضی حدودا 2.15 و طولی نزدیک به 6 متر برخوردار هست که در حادثه غرق شدن آن، بار کشتی نیز بطور تمام و کمال با بدنه کشتی در اعماق دریای لونین جای گرفت. فرایند تحقیقاتی بر روی این کشتی شکسته و عظیم باری در حوالی جزیره کفالونیا (Cephalonia) در حال اجرا است. محققان و دریانوردان قدمت این کشتی را درست بین یک سده قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) یا سده بعد از ولادت ایشان تخمین زده و توانسته اند در قسمت باری این کشتی با خمره هایی روبرو شوند که اغلب آن ها برای حمل و نگهداری روغن زیتون، سس ماهی و همچنین نوشیدنی ها استفاده می شدند. گروه اکتشافی دانشگاه پاتراس نام این کشتی را همنام با نام دهکده ای که در نزدیکی محل غرق این کشتی قرار داشت، فیسکاردو گذاشته اند و معتقدند با توجه به اندازه و عظیمی این کشتی شکسته، بایستی آن را به عنوان یکی از عظیمترین کشتی های غرق شده در آب های مدیترانه قلمداد کرد. فرآیند مطالعه بر روی این کشتی شکسته رومی همچنان ادامه دارد و دکتر فرنتینوس مشتاق است بداند این کشتی مطابق با چه اصولی ساخته شده و در قسمت باری آن چند عدد خمره وجود داشتند. او معتقد است می توان با استفاده از علم شیمی و انجام آزمایشات DNA، پیروز به تحلیل درستی از محتویات درونی این خمره شد. ضمناًً، تیم تحقیقاتی وی بر این باور هستند که این کشتی به آرامی بر کف دریا نشسته و فرایند غرق شدیدی را پشت سر نگذاشته است!

دهکده فیسکاردو

فیسکاردو (Fiskardo) نام یک دهکده کوچک واقع در جزیره کفالونیا بوده که به سبب تاریخچه و قدمت بالای خود همچنان فرایند حفاری و تحقیقاتی در بیشتر نقاطش در دست انجام است. بنابر گفته های دکتر جرج فرنتینوس، این دهکده از قدمتی میان 150 سال پیش از میلاد و همچنین 330 سال پس از تولد حضرت مسیح (ع) برخوردار بوده و از خانه، حمام های عمومی، سالن آمفی تئاتر و یک گورستان جالب توجه نیز برخوردار است که نشان از اهمیت تجاری این دهکده در گذشته های بسیار دور دارند. ناگفته نماند، تا به امروز سه کشتی دیگر نیز در آب های نزدیک به همین دهکده یافته شده اند. بد نیست در مورد کشتی های غرق شده در جهان این را هم بدانید که مثلا کشتی های داسکالیو و آنتیسامی که در سال های 2000 و 2011 میلادی کشف شدند، در حقیقت مورد حمله دزدان دریایی واقع شده و در نهایت، به سرنوشتی شوم دچار شدند.

کلام آخر

باید بگوییم تا به امروز در محدوده دریای اژه 58 کشتی به گل نشسته کشف شده که طی یک مطالعه وسیع و جامع، محققان متوجه شده اند که 22 کشتی از این تعداد در یک سال و مابقی در سال های پس از آن به مرور زمان کشف شده اند. بار کشتی فیسکاردو خمره هایی با گردنی های باریک بوده و با توجه به ازدیاد این خمره ها، بایستی بپذیریم که آن ها در حقیقت بار اصلی کشتی بوده اند که البته با توجه به تناسب زمانی، دور از انتظار نیز نیست، زیرا در آن موقع اغلب بارهای دریایی یا در داخل بشکه های خمره ای جا به جا می شدند و یا در داخل تابوت و جعبه هایی ساخته شده از سنگ آهک و مرمر. بنا به طرح مطالعات مالی رومی ها از سوی محققان دانشگاه آکسفورد تا به امروز تیم های تحقیقاتی پیروز به کشف کشتی های شکسته فراوانی در حدفاصل 500 مایلی از شمال دریای مدیترانه تا خط ساحلی منطقه بالکان شده که اغلب نیز حاوی بارهای سنگین تجاری بوده اند و همین امر، احتمال برخورد با غارتگران دریایی را برای این نوع از کشتی ها بسیار بالا برده است. البته، به غیر از محدوده شمالی دریای مدیترانه، در بخشهای دیگری نیز می توان با کشتی های مختلفی همچون کشتی تور اسگارادا نیز روبرو شد که تاریخ کشفش مربوط به دویست سال بعد از میلاد بوده و در قسمت باریش چیزی نزدیک به 23 بلوک عظیم مرمری با وزنی معادل 250 تن و همچنین 18 تابوت آهکی قرار داشته اند. ناگفته نماند کشتی های دیگری نیز با قدمت های گوناگون در داخل یا اطراف دریای مدیترانه پیدا شده که موقعیت مکانی دقیق آن ها هیچگاه بصورت علنی انتشار نیافت تا مردم آن ها را غارت نکنند! جدیدا موضوع برپایی یک موزه مهیج در داخل همین کشتی های شکسته نیز مطرح شده است که معلوم نیست که به واقعیت بپیوندد!

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 764

به "اسرار کشتی دوهزاره ساله در اعماق مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرار کشتی دوهزاره ساله در اعماق مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید