احیای بیش از 1300 قلم از سکه های گنجینه میراث فرهنگی در یزد

به گزارش هنجس بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از بازسازی و سامان دهی بیش از 1300 قلم سکه تاریخی در استان یزد اطلاع داد.

احیای بیش از 1300 قلم از سکه های گنجینه میراث فرهنگی در یزد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: از سال 97 تا به امروز تعداد 1350 قلم از سکه های گنجینه میراث فرهنگی یزد بازسازی شده که از نظر تاریخی این گروه از سکه ها از دوره ساسانی تا دوره قاجار و از نظر جنس شامل نقره، فلوس، برنز و برنج هستند.

فاطمی درجه حرارت، رطوبت، نور و نحوه نگهداری از این سکه ها را از مهم ترین عوامل آسیب رسان به آن ها مطرح کرد و اضافه کرد: سکه های این گروه به واسطه وجود ترکیبات کلریدی و خوردگی ناشی از آن به شدت آسیب دیده و در مواردی نقوش و کتیبه آن ها نیز تخریب و یا ناخوانا شده بود که در این مورد جلوگیری از تخریب بیشتر با تثبیت خوردگی فعال انجام شد.

او گفت: بر سطح بسیاری از سکه ها رسوبات محیطی وجود داشت که مورد پاک سازی قرار گرفتند تا علاوه بر حذف رسوبات به عنوان یکی از عوامل آسیب رسان، ویژگی های بصری آن ها نیز بهتر نمایان گردد. بیشترین آسیب موجود بر روی سکه ها مربوط به محصولات خوردگی مس که دارای بنیاد کلریدی هستند بود.

فاطمی با بیان اینکه سکه ها به عنوان یکی از شاخص های شناسایی میراث فرهنگی ملل، همیشه از صندلی ویژه ای در مطالعات تاریخی برخوردار بوده، اضافه کرد: سکه، سندی مکتوب و معتبر، کتابی کوچک و پرمحتواست که ضرورت شناخت و اهمیت آن از جهات مختلف، حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: نقوش موجود بر دو روی سکه ها طیف گسترده ای از طرح ها و نقش های انسانی، حیوانی و گیاهی به همراه کتیبه ها را شامل می شوند، پوشیده شدن این نقوش از طریق رسوبات محیطی و یا محصولات خوردگی باعث ناخوانا شدن طرح و نقش سکه ها شده و مانع آنالیز دقیق و تاریخ گذاری صحیح آن ها خواهد شد. از طرفی وجود رسوبات محیطی و یا بعضی ترکیبات آسیب رسان بر روی سکه ها باعث خوردگی و تخریب نقش آن ها می گردد.

او در ادامه با اشاره به اهمیت حفاظت از سکه های بازسازی شده گفت: کمترین میزان خوردگی در سکه ها باعث کاهش اختلاف سطح قسمت های فرورفته و برجسته نقوش خواهد شد که درنهایت منجر به محو شدن و تخریب کامل نقش ها می گردد.

فاطمی با بیان اینکه پیشگیری از هرگونه خوردگی در خصوص سکه ها با وسواس بیشتری نسبت به سایر اشیاء حجیم دنبال می گردد اضافه کرد: بر این اساس، علاوه بر اقدامات بازسازیی و حفاظتی که در کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و بازسازی انجام می گردد، مجموعه ای از فعالیت ها در گنجینه و یا ویترین های نمایش به منظور حفاظت از سکه ها اجرا شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1398

به "احیای بیش از 1300 قلم از سکه های گنجینه میراث فرهنگی در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای بیش از 1300 قلم از سکه های گنجینه میراث فرهنگی در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید