احتمال کاهش جراحی های غیراورژانسی برای ایجاد تخت خالی

به گزارش هنجس بلاگ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به فرایند افزایشی موارد بستری در بیمارستان های تهران طی 10 روز اخیر، گفت: اگر قرار باشد فرایند به همین شکل ادامه داشته باشد باید فکری کنیم که اعمال الکتیوی که در برخی مراکز انجام می شود، کاهش یابد تا ظرفیت تخت خالی ایجاد کنیم.

احتمال کاهش جراحی های غیراورژانسی برای ایجاد تخت خالی

به گزارش ایسنا، دکتر نادر توکلی، با اشاره به اینکه حدود 70 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران است، گفت: بیمارستان های خصوصی، خیریه، دولتی دانشگاهی و بیمارستان های وابسته به نهاد های مختلفی مانند تامین اجتماعی، ارتش و... همگی شامل این 70 بیمارستان می شوند.

طبق برنامه ریزی که در شرایط فعلی اجرا شده است، تنها بیمارستان های تک تخصصی هستند که پذیرش بیمار مبتلا به کرونا ندارند. مثلا پذیرش فرد مبتلا به کرونا برای درمان کرونا در بیمارستان ارتوپدی شفا که تک تخصصی است اتفاق نمی افتد؛ البته در صورتی که فردی مجبور به انجام اعمال جراحی ارتوپدی باشد و از قضا تست کرونایش مثبت باشد، آن وقت با رعایت پروتکل های بهداشتی، عمل او انجام می شود.

وی اضافه نمود: بیمارستان های تک تخصصی دیگر مانند بیمارستان تک تخصصی ترمیمی در یوسف آباد، بیمارستان روانپزشکی ایران، بیمارستان سوختگی مطهری و... ماموریت پذیرش بیمار کلی ندارند. سایر بیمارستان ها کار پذیرش بیماران کلی را انجام می دهند. برخی مراکز نیز مراکز ریفرال هستند، یعنی حالت ارجاعی دارند و بیماران بدحال تر برای بستری به آنجا مراجعه می کنند. در سطح شبکه های اطراف شهر تهران مانند رباط کریم، شهریار و بهارستان سه بیمارستان داریم و آن ها نیز از آن جایی که تک بیمارستان شهر هستند، الزام به پذیش بیمار دارند.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، با بیان اینکه بیمارستان های وابسته به نهاد های خاص مانند تامین اجتماعی و نیروی مسلح نیز بیمه شدگان خود را پذیرش می کنند، ادامه داد: از سوی دیگر برای بیمارستان های خصوصی هم تعداد مشخصی از بستری در نظر گرفتیم که بیمار مبتلا به کرونا را بستری می کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون عمده ترین قضیه این است که بیشتر مراجعات به بیمارستان ها مشکل چندانی ندارند، اظهار کرد: به عنوان مثال فرد با علائم خفیفی مانند تک سرفه، تب خفیف و... به مراکز درمانی مراجعه می کنند که به این عزیزان با مسائل سرپایی توصیه می کنیم به مراکز 16 ساعته مراقبتی بهداشتی مراجعه کنند. این مراکز که پزشک نیز در آن ها حضور دارد، اقدامات لازم برای بیمار را به خوبی انجام می دهند و همین کار سبب می شود مراکز اصلی بیمارستانی کمتر درگیر شوند. البته زمانی هم هست که فردی با تنگی نفس واضح، علائم شدید، بی حالی و... روبرو است که بهتر است این افراد به بیمارستان ها مراجعه کنند.

توکلی با بیان آنکه تا یک سوم مراجعات بیمارستانی، بیماران سرپایی هستند، گفت: در سه ماه اول شیوع کرونا فرهنگی وجود داشت که تا جایی که می شود بیماران به بیمارستان ها مراجعه نکنند، بنابراین، فرهنگ ارجاع به بیمارستان ها نیز با توجه به اینکه گستردگی و انتشار عفونت به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی بیشتر شده است، باید اصلاح شود. ماندن در خانه برای عدم آلودگی به ویروس همچنان اولویت بسیار مهمی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه تبی برای انجام تست تشخیصی کرونا در بین مردم افتاده است که درست نیست، شرح داد: کسانی که علامت ندارند لازم نیست تست PCR گران قیمت انجام دهند. ممکن است بسیاری از افراد به مراکز درمانی برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کنند، لزومی ندارد فکر کنیم انجام تست PCR برای فردی که قرار است مثلا خدمت دندانپزشکی بگیرد یا عمل جراحی انجام دهد، الزامی است. انجام تست بار هزینه ای بالایی دارد و هیچ تضمینی هم ندارد که اگر امروز جواب این تست منفی شد فردا نیز منفی باشد. رعایت نکات بهداشتی، عدم حضور در مراکز پر تجمع، فاصله گذاری اجتماعی و. همچنان از نکات مهم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه بیمارستان سفید کرونا نداریم، اعلام نمود: این یعنی ویروس کرونا هرجایی وجود دارد. یکی از دستوراتی که برای مراکز درمانی اصلی صادر کرده ایم این است که ورودی این بیماران مجزا باشد. متاسفانه طی 10 روز گذشته آمار افزایشی موارد بیماری را داشتیم و اگر قرار باشد فرایند به همین شکل ادامه داشته باشد باید فکری کنیم که اعمال الکتیوی که در برخی مراکز انجام می شود، کاهش یابد تا ظرفیت تخت خالی ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود: خوشبختانه عدم پذیرش بیماران بد حال مبتلا به کرونا را در بیمارستان ها شاهد نیستیم و بیماران سرپایی هم می توانند از مراکز 16 ساعته خدمات بگیرند؛ هرچه بیماران سرپایی به بیمارستان ها مراجعه نکنند بهتر است.

توکلی با اشاره به اینکه توزیع بیماران میان بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی یکسان است، ادامه داد: از این رو در مجموعه دولتی فرایند بستری در تخت های بیمارستانی دولتی یکسان است و توازن نیز برقرار است. در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران حدود 3100 تخت دانشگاهیِ دولتی داریم و حدود 7 هزار تخت غیر دانشگاهی در مراکز خصوصی، خیریه، عمومی غیر دولتی و وابسته به نهاد های خاص داریم که بخشی از این تخت ها نیز پذیرش بیمار کرونایی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اوج پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های تابعه این دانشگاه علوم پزشکی چه زمانی بوده است، اظهار کرد: یک پیک اساسی دراواخر تعطیلات عید نوروز داشتیم تا اینکه در مدت اخیر نیز در پیک بستری بیماران قرار گرفتیم. یکی از تصمیماتی که اتخاذ شده این است که کمیته های ترخیص را در بیمارستان ها راه اندازی کنیم تا هر روز شرایط بیماران را بستری کنند تا بیمار بی مورد در بیمارستان ها نماند. از سوی دیگر بررسی هایی نیز برای راه اندازی مراکز نقاهتگاهی در دست بررسی است که بیمارانی که حال بهتری دارند امکان انتقال شان به مراکز نقاهتگاهی وجود داشته باشد. البته این به معنای ترخیص بیماران بدحال نیست.

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، درباره تاب آوری سیستم درمانی و نیروی انسانی در شرایط سخت بحران کرونا، تاکید کرد: اگر مردم رعایت نکنند و قوانین سخت گیرانه نشود، اوضاع بسیار بد خواهد بود. با توجه به شرایط موجود امیدواریم مقامات رسمی با هماهنگی هایی که با ستاد کرونا دارند بتوانند جلوی فعالیت خیلی از اماکن مانند استخرها، باشگاه ها و... را بگیرند. وقتی در جامعه دیده می شود همه مکان ها برای فعالیت باز هستند این دید را از نظر ذهنی در افراد ایجاد می شود که چندان موازین بهداشتی را رعایت نکنند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 1241

به "احتمال کاهش جراحی های غیراورژانسی برای ایجاد تخت خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال کاهش جراحی های غیراورژانسی برای ایجاد تخت خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید