آشنایی با قلعه های ارمنستان

به گزارش هنجس بلاگ، ارمنستان یک منطقه کوهستانی است که تاریخ پرفرازونشیب آن باعث شده تا قلعه های بسیاری بر بلندای کوه ها ساخته گردد. قدمت این قلعه های تاریخی زیاد است و بعضی از آن ها در اثر جنگ ها از بین رفته اند. اما با این حال هنوز هم دژها و قلعه های ارمنستان بر بلندای کوه ها و دشت های این سرزمین خودنمایی می نمایند که دیدن آن ها برای دوستداران تاریخ، خالی از لطف نیست.

آشنایی با قلعه های ارمنستان

در سفر به ارمنستان گزینه های زیادی برای بازدید دارید. اگر علاقه مند به تاریخ و طبیعت هستید در تور ارمنستان رهسپار طبیعت شوید و از قلعه های تاریخی این سرزمین بازدید کنید.

همراه این مطلب باشید تا با چندین قلعه تاریخی ارمنستان آشنا شوید.

قلعه دشتادم؛ تاریخ محصور شده در سنگ

قلعه دشتادم شباهت به لوکیشن یکی از فیلم های قرون وسطایی دارد و تاریخ گذشتگان را به خوبی برای بازدیدنمایندگان به تصویر می کشد. این قلعه به جای مانده در استان آراگاتسوتن واقع شده است که بلندترین نقطه ارمنستان در این منطقه واقع شده است.

این قلعه به مرور زمان از بین رفته و تنها چندین سازه هشت ضلعی با سنگ های ارمنی مخصوص به شکل استوانه برجای مانده است. محیط حاکم در این منطقه پررمزوراز است و هنوز مورخان نتوانسته اند جزئیات دقیقی از این سازه ها را به دست آورند و تاریخ و علل ساخت آن همچنان مجهول مانده است.

اگر از دنیای پررمزوراز گذشته خوشتان می آید، در سفر به ارمنستان می توانید به این مکان هم سری بزنید.

قلعه آمبرد؛ قلعه ارمنستان در ابرها

قلعه آمبرد 2هزار و 300 متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است که معنای آن قلعه ای در ابرها می باشد که نمونه خوبی از قلعه سازی در ارمنستان است. قلعه آمبرد، این روزها محل گذر کاوشگران و کوهنوردانی است که به سوی آن می فرایند.

آمبرد، عظیم ترین قلعه ایستاده ارمنستان است که در دامنه های جنوبی کوه آراگاتس واقع شده است. آمبرد، قلعه ای در ابرها است. عمارت و بعضی از دیوارهای این قلعه در قرن هفتم توسط خاندان نجیب زاده کامساراکان ساخته شده است.

در طول تاریخ، دیوارها و سازه های بسیاری به این قلعه اضافه شده است. مجموعه آمبرد یکی از بهترین نمونه های قلعه در ارمنستان است که شامل قسمت های مختلفی همچون کلیسا، نمازخانه، حمام و چندین دروازه می گردد.

قسمت های بسیاری از این قلعه در اثر تاریخ پرفرازونشیب این سرزمین مثل حمله سلجوقیان، مغول ها، تاتارها و غیره موقعیت خود را از دست داد و ویران شد.

قلعه اختالا

قلعه اختالا یکی از برجسته ترین معماری های بناهای ارمنستان را دارا است و نحوه ساخت آن به شکلی بوده که برای دشمنان غیر قابل دسترسی باشد. دره های عمیق و کوه های صخره ای اطراف قلعه یک مانع طبیعی خوب برای جلوگیری از نفوذ دشمنان بوده است. این قلعه در قرن دهم میلادی و در استان لوری ساخته شده است.

این قلعه فقط یک ورودی در قسمت شمال دارد. در درون قلعه بخش های زیادی همچون صومعه، سه کلیسا، برج ناقوس و خانه های متعددی قرار گرفته است. مجموعه صومعه در دروان رنسانس ساخته شده که یکی از برجسته ترین بناها را در معماری قلعه های ارمنستان دارا است. کلیسای این قلعه نیز به علت نقاشی های موجود بر دیوارها و نقوش عهد عتیق خود معروف می باشد که این تصاویر بسیار واضح و زیبا نقاشی شده اند و چشم هر بازدیدنماینده ای را به خود خیره می نمایند.

افرادی که قصد بازدید از این قلعه را دارند باید نکاتی مانند آب وهوا و زمان بازدید را مد نظر قرار دهند. آب وهوا لوری در تابستان ها خنک و در زمستان ها سرد است. همچنین این قلعه کاملاً دورتر از پایتخت قرار گرفته است و از ایروان تا لوری 4 ساعت راه وجود دارد. بهترین راستا برای رفتن به این قلعه اجاره اتومبیل است.

قلعه باغبرد

قلعه افسانه ای باغبرد در حوالی روستای کم جمعیت آندوکاوان واقع شده است. این قلعه نیز در موقعیتی بنا شده که دسترسی به آن را تقریباً غیرممکن می نماید. باغبرد آخرین پایتخت پادشاهی سیونیک (پادشاهی وابسته در قرون وسطا) بود که توسط ترکان سلجوقی تصرف شد. در آن موقع مردم در صورت خطر به قلعه پناه می آوردند تا از گزند خطر دور باشند.

در حال حاضر بخش عمده ای از این قلعه ویران شده و تنها چندین دیوار و برج از آن باقی مانده است. نکته جالب این قلعه آن است که در آن تونل های زیرزمینی، ساخته شده بود که در زمان محاصره باغبرد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین داخل قلعه با استفاده از لوله های خاکی، آب شیرین به داخل قلعه منتقل می شد.

قلعه کاکاوابرد؛ قلعه ارمنستان در استان آرارات

در قلب استان آرارات و در ارتفاع هزار و 516 متری از سطح دریا، قلعه کاکاوابرد با دیوارهای مستحکم خود قرار گرفته است. این قلعه یکی از معدود قلعه های ارمنستان است که تقریباً سالم باقی مانده است. افسانه های بسیاری درباره کاکاوابرد وجود دارد که آن را برای گردشگران عجیب نموده است. افسانه ای از کشیشی که مردم را شفا داده یا زندانی هایی را که برای آزادی تبدیل به پرنده نموده بود.

کاکاوابرد یک مکان مهم فرهنگی در ارمنستان به شمار می آید که منظره خارق العاده آن که مشرف به رودخانه آزات است؛ آن را چشم نوازتر می نماید. شیب زمین اطراف قلعه زیاد است و از چهار راه ورود به قلعه تنها یک راه قابل دسترسی است و 3 سمت دیگر آن بسیار خطرناک بوده و کسی نمی تواند وارد آن گردد.

از دیگر قلعه های ارمنستان که می توانید در سفر به این سرزمین از آن ها بازدید کنید، شامل:

  • قلعه هالیدزور
  • قلعه اربونی
  • قلعه لوری برد

بیشتر بخوانید:

در تور 3 شب و 4 روز ارمنستان از چه جاذبه هایی بازدید کنیم؟

5 فستیوال پرطرفدار در ارمنستان

میدان جمهوری ایروان معروفترین جاذبه گردشگری در ارمنستان

در تور 3 شب و 4 روز ارمنستان از چه جاذبه هایی بازدید کنیم؟

5 فستیوال پرطرفدار در ارمنستان

غذاهایی با طعم بی نظیر که در سفر به ارمنستان نباید از دستشان داد

میدان جمهوری ایروان معروفترین جاذبه گردشگری در ارمنستان

اقامت درلوکس ترین هتل های ایروان، ارمنستان

افتخارات آژانس هواپیمایی خبرنگاران

چه ایرلاین هایی از تهران به کانادا پرواز دارند؟

با 10 غذای محبوب در ژاپن آشنا شوید

حمل کدام وسایل در پرواز ممنوع است؟

10 هتل لوکس ایران که باید در آنها اقامت کرد

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: henjesblog.ir شناسه مطلب: 3078

به "آشنایی با قلعه های ارمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قلعه های ارمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید